Teritori

Presincis romanis tal teritori dal Medi Friûl

Gjavât fûr di: “Presenze romane nel territorio del Medio Friuli” par cure di T. Cividini e P. Maggi.

Il teritori che al ven cjapât in considerazion al cole dentri dal setôr centrâl dal Medi Friûl e al è logât a cjaval de fasse des risultivis, element di separazion tra la part di glerie e permeabile che e je tipiche de alte planure e i terens impermeabii di fature limose-arzilose carateristics de basse planure.

Viodìn cumò il cuadri dai insediaments romans: lis cjartis elaboradis par sierâ lis ricercjis (viôt fig. 4 e 5) a mostrin ben che il setôr preferît par fâ sù lis abitazions al è stât chel a setentrion de fasse dai ponts di risultive, dulà che si son censîts 36 sîts suntun totâl di 38. Cheste prime osservazion, supuartade ancje de toponomastiche di vuê (viôt pagj. 20 e 27), e conferme une cundizion di precarietât dal popolament te zone meridionâl (viôt sîts TAL. 14-15), che e à di jessi colegade a lis dificoltâts di stabilizazion de rêt idrografiche. La densitât diferente dai rescj archeologjics e va po spiegade daûr dal riclam che e veve la strade che vuê e je clamade Stradalte.

Pe cronologjie, lis testemoneancis cjapadis sù a mostrin une penetrazion romane che, inviade za dilunc dal II secul p.d.C. in colegament cu la strade che o vin dite prime (viôt pagj. 22-23), si intensifiche tal periodi tra la seconde metât dal I secul p.d.C. e il I sec. d.d.C., ete di 22 altris sîts.

Tai secui indevant si pues viodi une ocupazion stabile, cuntun ecuilibri dal numar di abitants tra la ete imperiâl medie e tarde (10 e 12 sîts); e je dut câs di regjistrâ une contrazion tai stanziaments, dulà che si è fate une selezion des areis plui a favôr dal teritori.

La interpretazion dai dâts cjapâts sù e permet di lassâ fûr la esistence te zone di implants produtîfs, al contrari di chel che al jere sucedût tes areis a sud, plui sioris di dipuesits di arzile.

La nature dai materiâi e lis carateristichis dai reperts a permetin dut câs di fâ une division tra realtâts di contescj funeraris (10 sîts, pal plui in teritori di Talmassons) e olmis di struturis abitativis (12 sîts). Chestis a son pal plui avonde piçulis, sot dai 1000 mq; e je interessante cualchi ecezion (cfr. sîts MOR.1, 5, 8, 13 e 19; TAL. 8, 12 e 13), come par esempli la associazion di materiâi (tessaris di mosaic, ceramiche fine, tubui, stabilidure piturade) che al somearès che a vignissin di vilis rustichis. Chês altris 16 atestazions cognossudis no si rive a incuadrâlis, par vie che a mancjin elements carateristics o informazions.